|
Un
Moine de l’Eglise d’Orient
“Amour sans limites”
("Iubire
fãrã margini")
Tu
esti iubit
Înstiintare
bulversanta
Prabusirea
zidurilor
Strainul
TU
ESTI IUBIT
Copilul
meu, acest cuvânt pe care ti-l adresez te introduce chiar în
mijlocul Rugului Aprins. Nu mai esti în pragul misterului. Tu esti
iubit. Aceste trei cuvinte, dacã vrei sã le primesti cu
adevãrat, pot bulversa si transforma întreaga ta viatã.
Tu
esti iubit. Trebuie sã începem cu începutul.Trebuie
sã punem pe primul loc Iubirea mea pentru oameni, Iubirea mea fãrã
margini. Iubirea omului pentru Dumnezeu nu este decât rãspunsul
la Iubirea mea. Eu sunt cel care a iubit mai întâi. Totdeauna
eu sunt cel care ia initiativa.
Cum m-ai putea tu iubi, dacã n-ai primi mai întâi revelatia
Iubirii mele pentru tine ? Trebuie, la un moment dat, sã simti
ca un soc Iubirea pasionatã pe care ti-o ofer. Si, dacã
vrei sã vestesti Evanghelia mea, tu trebuie mai întâi
sã mergi simplu printre oameni, spunând fiecãruia:
"Tu esti iubit." Totul decurge de aici. Acesta este punctul
de plecare.
Ce înseamnã "a iubi" când Dumnezeu este cel
care iubeste, Dumnezeu, Iubirea esentialã ? Orice iubire este o
miscare a unei fiinte cãtre alta, cu dorinta unei anume uniri.
Orientãrile acestei miscãri, modalitãtile ei, variantele
ei sunt nenumãrate. Ele merg de la sub-omenesc la supraomenesc.
Dar existã mereu tendinta spre o unire, dorinta de unire, fie posesivã,
fie sacrificialã.
Iubirea mea pentru oameni este o miscare de la mine însumi spre
ei, nu doar pentru a fi cunoscut de ei, sau pentru a fi, într-o
oarecare mãsurã, imitat de ei, ci pentru a mã uni
cu ei, pentru a mã dãrui lor.
Iubirea mea, Iubirea în esenta ei incoruptibilã, Iubirea
fãrã margini, nu este niciodatã absentã cu
desãvârsire. Dumnezeu nu este niciodatã absent. Uneori
Iubirea pare abia existând, aproape imperceptibilã, acoperitã
de urã, de perversiuni de tot felul, de un strat de brutalitate
instinctivã. Dar eu lucrez prin aceasta. Iubirea cea mai deformatã
o fac capabilã sã se ridice pânã la darul constient
si total. Iubirea are multe aspecte. Dar nu existã decât
o singurã Iubire.
Tu esti iubit. Existã loc pentru o persoanã infimã
în flacãra Rugului Aprins ? Un suflet, o persoanã
pe care eu o iubesc nu este infimã. Tu esti iubit. "Tu"
esti cel care este iubit. Nu enunt aici o afirmatie generalã. Nu
vorbesc în acest moment unei colectivitãti. Nu spun în
acest moment: "Voi sunteti iubiti."
Cu sigurantã, voi toti pe care Iubirea mea i-a creat, voi sunteti
toti, într-un sens foarte exact, preaiubitii mei. Sunteti membrele
aceluiasi trup, care este trupul meu. Dar aici, copilul meu, vorbesc unei
persoane, tie însuti. Si îti dau un nume pe care nu-l dau
nimãnui altuia.
Da, eu te chem printr-un nume tainic. Din întreaga vesnicie, acest
nume ti-a fost rezervat. Este un alt nume decât acela prin care
te cheamã oamenii. Este numele scris pe o piatrã albã
si pe care nu-l cunoaste nimeni decâ (dacã este atent la
dar) cel care îl primeste.
Fiecãruia dintre voi, în gândul divin, îi este
destinat sã descopere si sã facã vizibil pentru altii
o fatetã diferitã a Diamantului unic. Tu esti aceastã
fatetã. Orice ar fi putut face viata ta din tine, tu esti unul
dintre aspecte, un aspect diferit de legãturã care uneste
ficare om cu Iubirea personalã. Tu esti o razã a Iubirii,
emanând din Iubire, chiar dacã raza pare întreruptã(frântã).
Cu ce fel de Iubire esti tu deci iubit ? Eu nu îti zic: "Ai
fost iubit." Nu îti zic nici: "Vei fi iubit." Nu
doar ieri, sau alaltãieri te-am iubit. Nu doar mâine sau
poimâine te voi iubi. Astãzi chiar, în acest minut
esti iubit.
Si asa este în cazul fiecãrui om. Esti uimit, copilul meu,
si mã întrebi: "Adevãrat ? În toate cazurile
?" Da, în toate cazurile. Tu continui:"Doamne, cum se
poate aceasta ? Cel care pãcãtuieste împotriva ta,
ar putea fi el, chiar în acel moment, iubit de tine ?" Da,
copilul meu. Dacã nu as continua sã-l iubesc pe cel care
pãcãtuieste, l-as lãsa sã trãiascã
înaintea mea ? Iubirea este asezatã ca un cersetor la usa
celui care nu iubeste. Ea asteaptã. Ea va astepta. Durata asteptãrii
mele depãseste toate previziunile omenesti. Nu cãuta sã
pãtrunzi taina aceasta. Eu astept. Si cine mã va putea despãrti
de dragul meu pãcãtos ?
Iatã deci, copilul meu, cu ce fel de iubire esti iubit. Nu îti
zic cã esti iubit cu mãrinimie, mult iubit, iubit mai mult
sau mai putin decât altii Ai auzit spunându-se cã iubesc
pe unii, cã urãsc pe altii, cã iubesc dupã
grade foarte diferite. A trebuit eu însumi sã vorbesc oamenilor
prin posibilitãti omenesti, într-un limbaj omenesc, într-un
stil educativ, cu atât de sãracele cuvinte omenesti, incapabile
sã exprime realitãtile dumnezeiesti. Dar, în Iubirea
mea îndivizibilã, nu existã "mai mult" sau
"mai putin". Iubirea mea este calitate purã. Nu are nimic
cantitativ, nici mãsurabil. Tuturor li se oferã în
nemãrginirea ei. Nu pot iubi decât divin, adicã total,
dându-mã pe mine însumi de tot. Oamenii sunt cei care
se deschid mai mult sau mai putin, sau se închid Iubirii.
Mã voi folosi de o imagine. Iubirea divinã este asemãnãtoare
unei presiuni atmosferice care înconjoarã, cuprinde fiecare
fiintã si apasã asupra ei. Ea asediazã fiecare om,
vrea sã-l ia. Cautã sã-si croiascã o deschizãturã,
sã gãseascã calea care duce spre inimã si
permite sã pãtrundã peste tot. Diferenta între
pãcãtos si sfânt este cã pãcãtosul
îsi închide inima Iubirii, în timp ce sfântul
se deschide acestei Iubiri. Dar este vorba de aceeasi Iubire, de aceeasi
presiune. Unul o respinge, altul o acceptã. Nu existã acceptare
fãrã un har (grâce în fr. - n.t.), dar acest
har nu se mãsoarã.
Copilul
meu, îti spun încã odatã. Eu îl iubesc
pe fiecare - în acelasi timp total si diferit. Iubesc pe fiecare
"altfel". Existã loc aici pentru intentii si duiosii
divine, pentru haruri, chemãri, alegeri prin care niciunul nu seamãnã
cu altul. Pe tine însuti, copilul meu, te iubesc altfel decât
pe altul. Te iubesc cu o Iubire care, asemenea ei, nu e datã nimãnui.
Te iubesc cu o iubire incomparabilã, unicã. Pãcatele
tale pot rãni Iubirea pe care o am pentru tine. Ele nu o pot micsora.
As putea spune cã iubesc omul "din toatã inima mea"?
Aceste cuvinte sunt neadecvate pentru Dumnezeu cãci implicã
aspectul cantitativ. Inima mea nu are nici totalitate, nici jumãtate,
nici treime. Ea este fãrã margini. Iubirea venitã
dinspre om are limite, pentru cã omul însusi este o fãpturã
finitã.
Si totusi, copilul meu, poti vorbi de mii de "din toatã inima"
divin, într-o manierã simbolicã. Aceasta vrând
sã spunã cã Iubirea se apropie de tine fãrã
restrictii, cu imensitatea sa, cu infinitatea sa, în totalitatea
sa, cu nemãrginirea sa. Fiecare dintre voi, fiecare fãpturã,
fiecare fir de nisip, fiecare fiintã perceputã la microscop
este iubitã de mine. Crezi tu aceasta ?
Copilul meu, tu esti, în acest moment, un punct de aplicatie (punere
în practicã) a iubirii fãrã margini în
univers. Eu, Dumnezeul tãu, Domnul tãu, sunt aplecat spre
tine. Fiinta divinã este într-un anume mod concentratã
asupra ta, cum este asupra fiecãrei alte existente, ca si cum tu
ai fi, cu toate acestea, singur în ochii ei. Existã în
acest gând, în aceastã realitate, ceva care sã
te exalte si sã te bulverseze. Tu esti iubit. Repetã-ti
acest cuvânt si hrãneste-te cu el. Primeste declaratia mea
de Iubire cu o umilintã si o încredere bucuroasã si,
atunci, sufletul tãu va cânta.
ÎNŞTIINŢARE
BULVERSANTĂ
Iubirea fără
margini forţează porţile. Poate că am atins o coexistenţă
paşnică cu Dumnezeu. Poate că am ajuns să mă
cred mai mult sau mai puţin „în regulă” apropo de suflet şi
să mă simt, mai mult sau mai puţin, în odihnă. Poate
că avem în vedere o bătrâneţe liniştită, fericită.
Şi iată
că toate previziunile sunt bulversate de un anunţ divin. Dumnezeu
cere de la mine un lucru la care nu mă aşteptam de loc. Este
ca şi anunţul unui copil nedorit.
A pleca urechea
la această exigenţă, a lua această decizie care costă,
ah! Pentru ce? Totul părea să meargă atât de bine! Sunt
necesare alte incertitudini, noi anxietăţi? Trebuie să
retrăim peripeţiile primei chemări (a trecut mult timp
deja) ? Va trebui să ies din nou din ţara obişnuită,
fără a şti unde mă va duce Dumnezeu ?
Nu am spus aceste
cuvinte lui Dumnezeu, dar le-am gândit. Cu siguranţă nu am zis
„Nu” domnului, dar i-am dat un răspuns care echivalează cu un
refuz respectuos:”Oh, fie ca omul care sunt să trăiască
încă înaintea Ta”.
Omul care sunt…
acest om reprezintă o stare prezentă, o situaţie bine definită,
un ansamblu de lucruri în care ne-am instalat şi, poate, o relaţie
cu Dumnezeu care îmi părea suficient de bună. Ce să doreşti
mai mult ?
Iubirea fără
margini vrea să dea năvală în viaţa mea. Vrea să
tulbure ceea ce există. Vrea să distrugă ceea ce părea
stabil şi să deschidă orizonturi noi – la care niciodată
nu m-am gândit.
Voi refuza ? Voi
fugi din faţa anunţului care mi-este făcut ? Dacă
refuz, nu voi deveni străin oricărei iubiri ? Dar iubirea unde
mă voi fixa astfel va fi o iubire relativă şi limitată.
Va fi refuzul Iubirii absolute şi a cutezanţelor ei. Va fi un
lac stătător în locul mării întinse.
Doamne Iubire,
rupe tu însuţi legăturile care mă reţin.
Nu voi mai reveni
la tine, râu familiar.
Oh, Doamne Iubire,
fie să trăiască înaintea Ta omul care voi fi !
PRĂBUŞIREA
ZIDURILOR
Fortăreaţa
înconjurată de metereze, unde nu se poate intra, sau de unde nu se
poate ieşi, este o imagine expresivă a separării. Ea reprezintă
tocmai negarea Iubirii nemărginite.
Orice separare
provenită dintr-un refuz al iubirii este păcat, oricare ar fi
forma. Şi orice păcat este separare. Separarea este tocmai păcatul…
A se separa, a
deveni sau a rămâne străin „altuia”, merge împotriva însuşi
sensului evoluţiei vieţii. Animalele primitive se izolau sub
carapace grele. Se apărau prin puternicele lor mijloace de apărare.
Încet-încet, treptat, ele au pierdut acele mijloace defensive, dar şi-au
dezvoltat sistemul nervos. Şi-au extins contactele. Omul este cel
mai puţin protejat din lumea vie, dar cel mai deschis la comunicare.
Aşa a vrut Domnul Iubire.
Cetatea închisă
este, într-o situaţie determinată, o persoană sau un grup
de persoane de care am vrea să ne apropiem şi cu care a vrea
să intrăm într-o autentică relaţie iubitoare. Dar
cetatea şi-a închis porţile în faţa noastră.
Ce-i de făcut
? Să trecem la asaltul meterezelor ?
Nu. Trebuie, de
mai multe ori, de şapte ori, de şaptezeci de ori câte şapte
, făcut înconjurul fortăreţei, în linişte, cu o rezervă
respectuoasă şi afectuoasă, fără a ne lăsa
impresionaţi de pietrele sau injuriile care ne-ar putea fi aruncate.
Şi mai ales, în acest circuit, trebuie să purtăm cu noi
chivotul legii, chivotul relaţiei noastre cu Domnul Iubire, adică
tot ceea ce avem mai sacru şi mai generos în interiorul nostru.
Şi aceasta
până când Domnul Iubire ne spune: „Iată ţi l-am dat în
mâinile tale pe acesta sau pe aceia. Am distrus zidul de separare. Ţi-i
dau ţie. Te dau lor.”
S-ar putea să
ajungem la sfârşitul vieţii noastre fără să fi
văzut capitularea acelora asupra cărora, în zadar chemăm
iubirea. Dar, în ceea ce ne priveşte, noi vom fi, într-un anume fel,
învingători. Căci asediind aceşti izolaţi voluntari
cu puterile Iubirii numai, noi am făcut să se prăbuşească
propriile noastre ziduri.
Oare persoana noastră
nu a fost, de asemenea , baricadată contra Iubirii ? Fortăreaţa
ostilă sunt eu însumi înainte de toate.
Zidurile cetăţii
închise nu au fost construite într-o zi. Asemenea construcţii necesită
ani de zile. Adesea, printr-o îndelungată acumulare de materie secretată,
urechea devine surdă. Aidoma, piatră cu piatră, zi de zi,
an de an am ridicat şi eu un zid de egoism, mereu mai înalt.
M-am izolat într-o
dublă centură. Mai întâi zidul, vizibil tuturor, al cuvintelor
şi acţiunilor mele negative. Apoi zidul invizibil, mai funest
încă, al gândurilor mele fixate cu îndărătnicie asupra
mea însumi.
Fortăreaţa
construită de mine a fost asediată. Cetatea noastră închisă,
a fiecăruia dintre noi, cine o asediază ? Ceilalţi oameni.
Iubirea.
Nu noi suntem cei
care putem distruge dintr-o dată propriile noastre ziduri. Nu putem
ridica pietrele, una câte una. Dar Domnul Iubire ne înconjoară constant,
răbdător. Zidurile noastre nu vor fi demolate de mâna omului.
Uşoare ajustări nu vor fi suficiente. Trebuie o bulversare profundă
care eliberează. A trebuit să fie un cutremur de pământ
pentru a mişca piatra care închidea mormântul, în grădină.
Pereţii noştri nu se vor prăbuşi decât prin zguduirea
temeliei lor.
O, dă-mi,
Doamne Iubire, marea zguduire a temeliei ! Ciocnirea unei pietre de alta
face să scapere scânteia. Fie ca şocul produs de prăbuşirea
zidurilor de separare să aprindă în mine incendiul dorit şi
să mă facă participant la Rugul Aprins! Ca toate aceste
mizerabile limite să fie abolite de marea Intrare a Iubirii nemărginite!
STRĂINUL
A venit într-unul
din complexele de locuinţe de la periferie, la căderea nopţii.
A închiriat o cameră pentru câteva zile.
S-a arătat, faţă de toţi, surâzător, în largul
său, familiar, şi totuşi fără indiferenţă.
Fiecare, din cei cărora le vorbea, avea impresia de a fi cunoscut
de el de multă vreme, de a exista cu adevărat în ochii lui,
şi de a fi pentru el de o supremă importanţă.
Cuvântul lui mergea direct la ceea ce era cel mai profund şi cel
mai tainic în fiecare.
Întrebările lui neaşteptate cutremurau adesea ca un şoc.
Ele păreau în acelaşi timp neliniştitoare dar şi de
dorit.
O femeie l-a întrebat:
- Spune-mi drept. Cum mă găsiţi ?
- Nu vă faceţi dreptate dumneavoastră înşivă.
- Dar ce vreţi să spuneţi ?
- Şi dumneavoastră spuneţi-mi : pentru ce vă puneţi
atâta ruj pe buze şi atâta negru pe gene ?
- Din cauză că se apropie bătrâneţea şi aş
vrea să par frumoasă.
- Dacă aţi şti cât sunteţi de frumoasă !
N-aţi mai recurge la ceste mijloace.
Există în noi, ascunsă, o frumuseţe latentă de care
nu aveţi idee.
Conştienţa acestei frumuseţi
nu s-a trezit în dumneavoastră.
Ea nu s-a putut exprima pe faţa dumneavoastră.
Lăsaţi această frumuseţe interioară să vă
domine.
Ea va transpare prin ochii dumneavoastră.
Veţi fi de o frumuseţe iradiantă.
Unei servitoare,
o mică refugiată, i-a spus :
- Păreţi atât de singură…
- Nu am pe nimeni.
Nici măcar nu mi-am cunoscut părinţii.
- I-am cunoscut bine pe părinţii dumneavoastră.
- Cum ? Îi cunoaşteţi ?
- Ei nu mă cunosc deloc. Dar eu i-am cunoscut totuşi, fără
ca ei să mă vadă. Eu nu i-am pierdut niciodată din
vedere.
- V-au vorbit despre mine ?
- In casa Tatălui meu se vorbeşte adesea despre dumneavoastră.
- Dar eu sunt un copil găsit. Nu ştiu unde m-am născut.
- Ştiţi că un dumnezeu s-a născut într-o iesle ? Puţin
contează unde te naşti.
- Dar eu nu am niciodată siguranţa unui adăpost. În această
casă a Tatălui ar exista un loc şi pentru mine ?
- Da, în casa Tatălui meu sunt multe locaşuri.
- Dar unde locuiţi dumneavoastră deci ?
- Dacă vei veni cu mine, vei vedea.
Unei femei foarte
respectabile care mergea spre un loc de rugăciune, cu cartea sfântă
în mână, i-a zis:
- Ştiţi să vă serviţi de cartea aceasta ? Ea
ocupă un loc important în viaţa dumneavoastră. O deschideţi
pentru a găsi un răspuns întrebărilor dumneavoastră,
o speranţă în nelinişte, o consolare în necazuri. Şi
aceasta este bine. Dar cartea aceasta nu există în primul rând pentru
aceasta. Nu este pentru a fi interogată. Ea este cea care trebuie
să vă pună întrebări cu privire la dumneavoastră
înşivă, să vă transmită un cuvânt probabil neaşteptat.
Nu vă mai întrebaţi dacă vă ascultă cartea, ci
străduiţi-vă să ascultaţi cartea cum se ascultă
vocea care strigă în deşert.
Unei tinere femei
care accepta toate solicitările fără a găsi totuşi
fericirea, i-a spus:
- Greşeala dumneavoastră
nu este de a iubi prea mult. Din contră, nu iubeşti destul.
Crezi că ai scăpat de toate îngrădirile şi nu iubeşti
decât aceste limite, mergând de la unele la altele. De fiecare dată
când credeţi că iubiţi, vă izolaţi, vă închideţi
într-o închisoare în doi, ca şi cum numai voi doi aţi exista.
Întrerupeţi astfel marele curent de Iubire care trebuie să anime
toate sufletele. Vă asfixiaţi. Deschideţi ferestrele şi
iubiţi în dependenţă de Iubirea absolută, în comuniune
cu Iubirea infinită, cu Dumnezeu.
După câteva
zile Străinul a anunţat că va pleca. Cei care vorbiseră
cu el s-au simţit trişti.
Cineva l-a întrebat:
- De ce plecaţi
?
- Pentru că am terminat ceea ce trebuia să fac aici. Trebuie
să fac acelaşi lucru altundeva.
- Dar de ce aţi venit aici ?
- Am venit ca să iubesc. Pentru nimic altceva.
- Noi ne-am ataşat de dumneavoastră. Aţi schimbat aici
câte ceva. Vă vom simţi lipsa.
- Plec, dar nu voi fi absent. Nu veţi fi fără mine.
- Ce vreţi să spuneţi ?
- Dacă veţi încerca să gândiţi şi să acţionaţi
în acelaşi spirit ca mine, mă veţi găsi mereu printre
voi.
- Dar cine sunteţi dumneavoastră ? Oh, oare …
- Nu vă voi spune numele meu acum. Celor care vor vrea să trăiască
în amintirea mea, doar acelora le va fi dat să afle cine sunt…
Eseurile de mai sus au fost extrase şi traduse în
româneşte din cartea:
Un moine de l’Eglise d’Orient – “Amour sans limites”
Editions de Chevetogne 1971,
Traducerea îmi apartine, VJ
Alte fragmente din aceeasi carte:(aici)
Salt la inceputul paginii |
|